Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Om ett fel eller defekt upptäcks ska konsumenten, inom skälig tid efter att det upptäckts och borde ha upptäckts, skriftligt meddela säljaren om att han eller hon kommer att reklamera på grund av defekten. Reklamation av trasig produkt ska ske inom skälig tid efter det att felet har upptäckts, dock senast inom 3 år från köptillfället.
Vänligen använd vårt kontaktformulär och beskriv problemet så detaljerat du kan. Du får då ett ärendenummer och vi skickar då en returlapp till dig om produkten ska returneras.
Reklamationsrätten omfattar inte normalt slitage, utan bara fel eller brister som har funnits redan vid tillverkningen av produkten. Om du som konsument inte reklamerar i tid förlorar du rätten att reklamera produkten.
Fel eller defekter som uppstår inom sex månader efter mottagandet brukar vanligtvis anses ha varit närvarande vid leveransen. Annars är det upp till säljaren att bevisa att felet uppstod på annat sätt.
Genom att reklamera för fel och defekter har konsumenten rätt att kräva reparation eller utbyte. Vid upprepade eller allvarliga problem kan köpet hävas. Alternativt kan en prisreduktion avtalas med säljaren. Konsumenten accepterar sedan produkten med de aktuella felen eller defekterna.
Återbetalning vid reklamation:
Du som konsumenten har rätt att återfå pengarna inom 14 dagar från den dag då företaget mottagit meddelandet. Förutsatt att varan har kommit åter eller till dess du som kund har lämnat ett bevis på att varan återsänts. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter.
Har du ytterligare frågor angående reklamation eller ångerrätt? Kontakta oss via avsnittet ”Kundtjänst” på ”Min sida”.